Ovako zvuči kad se spoje dvije goleme crne rupe!

Tijekom jučerašnjeg predstavljanja prve izravne potvrde postojanja gravitacijskih valova, najvećeg otkrića do sada u 21. stoljeću, jedna se rečenica učestalo ponavljala: 'Od sada svemir više nećemo samo gledati već i slušati!'

To je nedvojbeno jedna od najznačajnijih konsekvenci ovog veličanstvenog otkrića – da ćemo od sada, s novim uređajima, sličnim onima kolaboracije LIGO, koji će vjerojatno nicati širom svijeta, svemir moći istraživati na sasvim nov način. A u tom kontekstu termin slušati odlično opisuje situaciju jer ćemo dobivati informacije koje se ne mogu dobiti gledanjem u širem smislu te riječi. Naime, svemir smo od vremena Galilea i njegovih teleskopa do danas uglavnom promatrali uz pomoć elektromagnetskih valova – prvo u vidljivom dijelu spektra, a potom i u drugim dijelovima izvan vidnog pojasa u područjima infracrvenih zraka, ultraljubičastih, radiovalova, rendgenskih zraka i konačno gama zraka.

No s otkrićem gravitacijskih valova počinje nova era astronomije - od sada ćemo moći snimati brojne događaje u svemiru koji ne emitiraju nikakve elektromagnetske valove.

U prilog zgodnoj ilustraciji o slušanju svemira govori i činjenica da se gravitacijski valovi, kada se pretvore u zvučne, vrlo lijepo čuju na način koji jako dojmljivo predočava što se u stvarnosti događa.

Glasnogovornica kolaboracije LIGO, fizičarka Gaby González, jučer je predstavila dvije snimke u kojima su znanstvenici signale zabilježene detektorima pretvorili u zvučne valove.

U prvom dijelu čuju se zvučni valovi na frekvencijama koje točno odgovaraju onima gravitacijskih valova, dok su u drugom dijelu zvuci reproducirani na malo višim frekvencijama koje bolje odgovaraju slušnom rasponu ljudskog uha.

'Mi smo uzeli stvarne signale i malo podesili njihovu frekvenciju, no to je i dalje isti signal', rekla je González.

Na snimci se jasno može čuti ono što se u dalekom svemiru dogodilo prije 1,3 milijarde svjetlosnih godina koliko su gravitacijski valovi (koji se kreću brzinom svjetlosti) putovali do nas. Dvije crne rupe kružile su jedna oko druge milijunima godina i sve više se približavale jedna drugoj. LIGO je snimio zadnju fazu tog približavanja, nekoliko sekundi u kojima je na kraju došlo do njihova sraza. U trenutku stapanja svaka od njih ubrzala je do brzine od oko pola brzine svjetlosti, a signal je naglo ojačao.

Gravitacijski fizičar Bruce Allen, član LIGO-a iz Instituta Max Planck, objasnio je da je sudar dviju crnih rupa uzrokovao zapanjujuću, nevidljivu eksploziju. Naime modeli pokazuju da je u srazu nastala crna rupa čija je ukupna masa za tri solarne mase manja od zbroja masa dvaju izvornih crnih rupa koji je iznosio 65 masa Sunca. Ova masa koja nedostaje pretvorila se u energiju gravitacijskog zračenja tolikih razmjera da u usporedbi s njom najveće atomske eksplozije, pomnožene mnogo puta, izgledaju kao neprimjetne iskrice. Kolika je to energija zorno ilustrira činjenica da samo naše Sunce svake sekunde emitira sjaj oko 10 milijardi termonuklearnih bombi. A u tom procesu fuzije samo djelić mase pretvara se u energiju prema formuli E=mc2. Sunce će to nastaviti raditi još 10-ak milijardi godina. U ovom sudaru dvaju crnih rupa cjelokupna masa tri puta veća od Sunca pretvorila se u energiju u samo djeliću sekunde!

'Na desetinku sekunde (u trenutku sudara) zasjale su sjajnije od svih zvijezda u svim galaksijama', objasnio je Allen.

Ovo jačanje signala koje završava eksplozijom lijepo se čuje u video zapisu, a vidi se i na grafikonu signala.

Vezani članci

Komentari na članak

Prelistaj nove naslove »

DRAGAŠ Vrem.prognoza

Popularno

Nema aktuelnosti za danas!

Anketa