Američki naučnici otkrili novu subatomsku česticu

Naučnici koji rade za vladu Sjedinjenih Američkih Država u petak su saopštili da su otkrili novu subatomsku česticu nazvanu tetrakvark, koja će im pomoći da razumiju unutrašnji rad atoma.

Quarkovi su male čestice koje su gradivni blokovi za subatomske čestice, kao što su neutroni i protoni. U proteklih 60 godina naučnici su posmatrali quarkove povezane u dvoje ili troje, ali je u petak objavljeno da su po prvi put vidjeli da se tetraquark sastoji od četiri različita quarka, što je prekretnica u otkrivanju osnovnih gradivnih blokova materije.

Podaci koji su doveli naučnike do ovog otkrića stigli su iz Fermilaba, laboratorije specijalizovane za fiziku visokoenergijskih čestica koju finansira odjel za energetiku.

Otkriće je došlo iz podataka o česticama dobijenih kroz Fermilabaovo istraživanje Tevitron, koje je obustavljeno 2011. godine. No, naučnici su i dalje nastavili tragati po gomili infomracija proizašlih iz Tevitronovih eksperimenata.

"Otkriće jedinstvenog člana tetraquark porodice sa četiri različita kvarka pomoći će teoretičarima da razviju modele koji će doprinjeti boljem razumijevanju tih čestica“, rekao je Nigel Lockyer, direktor Fermilaba.

Čestica je nazvana X(5568), jer njena težina iznosi 5568 megaelektronvolti. Otkriće čestice je veliko iznenađenje.

Prošle godine naučnici su otkrili čvrste dokaze da postoji pentaquark, čestica izgrađena od pet quarkova. Tetraquark i pentaquark neće samo otkriti informacije o atomima, nego će možda pomoći fizici da razumije pad masivnih zvijezda u svemiru.

Vezani članci

Komentari na članak

Prelistaj nove naslove »

DRAGAŠ Vrem.prognoza

Popularno

Nema aktuelnosti za danas!

Anketa